måndag 1 december 2014

Årets adventskalendrar

 
Första december idag och dags att börja räkna ner på allvar. Med adventskalendern som hjälp, såklart. I år bestämde jag mig för att skippa novemberstressen att hitta 24 små paket till kalendern och den efterföljande irritationer på dom ganska onödiga småsakerna som ligger och skräpar mest överallt. Av en gammal Flora-bok vek jag 24 små kuvert och i varje kuvert döljer sig en aktivitet. Pepparkaksbak, julpyssla, spela spel, välja middag, göra julkorv, julpynta, skicka julkort, åka och bada, gå på bio och griljera skinka. Och i ett kuvert ligger ett gyllene frikort från alla städning just den dagen. Inga mer onödiga småspryttlar utan all in mys och roliga saker att göra tillsammans ända fram till julafton.
 
En kalender jag ser fram emot att följa är den här. När en så stor skara omåttligt kreativa människor går samman kan det väl knappast bli annat än succé.
 
Jag har även stora förhoppningar på årets kalender från svt. Vi ställde klockan extra tidigt imorse för att hinna upp och äta och göra oss klara innan kalendern drog igång på tv. Efter första avsnittet känns det hoppfullt. Flora satt som förstenad och Viggo deklarerade så fort avsnittet var slut att han redan längtade till imorgon bitti till nästa avsnitt.

4 kommentarer:

  1. Trevligt! Det tycker jag verkar vara bästa sortens kalender. Ett frikort från julstädning, det önskar jag mig också... :)

    SvaraRadera
  2. Bra grej det där med hitta-på-saker-aktiviteter i dagens lucka. Vi tröttnade också på de där småsakerna men gör sedan några år tillbaka en adventskalender med 4 paket, ett varje söndag. Då kan de få kosta lite mer och det är mysigt att se att den där förväntan fortfarande finns där fastän barnen är 13 och 15. Tittade också på kalendern imorse, kan bli bra det där. Även om min dotter redan förkunnat sin besvikelse sedan ett par veckor tillbaka att det ju ska utspelas på en medelhavsö. Inte en snöflinga eller tomte så långt ögat kan nå. Nåja. Hon tittade idag i alla fall med nöje :)

    SvaraRadera
  3. Bästa grejen det där... bort med smågrejer och fram för mer tid tillsammans!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra