torsdag 27 december 2012

Dukningen


Dukning står på Fabrikens temaschema denna torsdag och även om jag gissar att de flesta, precis som jag, har lämnat juldukningen bakom sig och blickar mot nyårsdukningen istället så blir det vår dukning från julafton som visar sig här.


Vitt, glas och natur dominerade dukningen. Jag är inte så förtjust i stora blomsterarrangemang som skymmer sikten utan har mycket hellre ett gäng mindre vaser med en eller två blommor i. På julafton blev det hyacinter och tallris i vaserna. Ljusen, som är mer än självklara i dukningen, stod i ett gång udda stjärnljusstakar som jag hade fyndat dagen innan på Myrorna - 50 % på alla julsaker och med andra ord åtta ljusstakar för 18 kronor. Och så frostade äpplen för lite mer färg på bordet. Och för att göra mannen - som dagen innan klagat på att det var för lite rött i årets gran och julpyntning - på gott humör.


Fina linneservetter är tyvärr inget vi äger (note to self: linneservetter måste införskaffas ASAP) i detta hushåll så det fick bli vanliga i papper med sidenband runt och tallkvist. Den vita duken piffades upp med en vanlig spetsgardin från Ikea ovanpå.


Nu ska jag ta igen allt bloggläsande jag missat under juldagarna och kika på de andra dukningarna som bjuds i Fabriken idag.

13 kommentarer:

  1. Jättefint! Bra idé med pepparkakorna :)

    God fortsättning!

    /Sarah

    SvaraRadera
  2. stor notislapp här med angående de där servetterna... gillar din dukning, lagom julig och inte för mycket rött! :-) Och, vilket vackert porslin!

    SvaraRadera
  3. Lekkert bord! Enkelt og flott dekorert:)

    SvaraRadera
  4. Vackert porslin och fin dukning! Måste också införskaffa mig linneservetter!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Fiffigt med spetsgardin över den vita duken, tipstack! :) Jättehärlig juldukning. Kram!

    SvaraRadera
  6. Underbart fint. Älskar det vita. På tal om linneservetter så ärvde vi massor av sådana i olika utföranden. Och för ung 8 år sen sålde jag alla på loppis. Vilket skit va..?

    SvaraRadera
  7. Så nydelig dekket bord du hadde julaften da :) Fint med de frostede eplene:)Pepperkakebordkortene er en supergod ide:) Fortsatt god jul til deg og dine fra Trine:)
    Briekaken ser himmelsk ut:)

    SvaraRadera
  8. Väldigt fint! Och jag ser ju att det är samma porslin ;-) Vilket fynd med ljusstakarna!

    SvaraRadera
  9. så fint! Og eplene var virkelig prikken over i-en :) Nydelig!
    God jul til deg og dine!
    klem

    SvaraRadera
  10. Men du så fiiiint! Åh sockrade äpplen - wow! :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra