lördag 22 september 2012

Halstrade pilgrimsmusslor med två sorters fänkål


Menyn för min Halv åtta hos mig-kväll börjar ta form. Efterrätten är bestämd sedan länge och igår provlagade jag två olika förrätter för att avgöra vilken som var den godaste.

Det var en hård kamp mellan de två rätterna men förloraren blev till slut de halstrade pilgrimsmusslorna med två sorters fänkål. Inte för att det inte var en gott, för det var det. Nej, det som blev rättens fall var framför allt att den faktiskt såg ganska blek ut. I en viktig kamp som denna måste allt vara på topp. Även utseendet.

Men som sagt, det var riktig gott så denna kommer jag absolut laga fler gånger.
Ni borde också testa.

And this is how you do it:

1 kg fänkål
2 charlottenlökar
2 dl vitt vin
1 l hönsbuljong
1 msk Pernod eller Pastis
Olivolja
1 citron
Pilgrimsmusslor (så många man vill ha)

Hacka 3/4 av fänkålen och charlottenlöken. Fräs i smör i en tjockbottnad kastrull tills det mjuknar. Häll över vinet och hönsbuljongen och låt det koka ca 30 min. Mosa sedan allt med en stavmixer eller passera genom en finmaskig sil. Det ska vara en helt slät soppa. Koka upp soppan igen med grädden och smaka av med salt, peppar och Pernod/Pastis.

Den resterande 1/4 av fänkålen strimlas riktigt tunnt och marineras i olivolja och citron medan soppan kokas.

Salta och peppra pilgrimsmusslorna och stek i olja och smör någon minut på varje sida. Servera.

Ja, det var alltså förrätten som ratades. Den som faktiskt valdes ut till menyn kan jag ju givetvis inte avslöja redan nu. Man vet aldrig om mina motståndare är här inne och snokar.

2 kommentarer:

  1. PILGRIMSMUSSLOOOOOOOOR, jag dör så gott!

    SvaraRadera
  2. Hej! himmel vad gott det ser ut jag skulle utan problem kunna äta den förrätten eller två. Kul idé att göra en egen halv 8 hos mig, det borde jag kanske föreslå några matglada vänner. Vad har ni för vinst till segraren? Karin

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra