fredag 27 juli 2012

Lingonlimpa


För att vara en person som egentligen inte tycker så mycket om att baka så har jag bakat extremt mycket de senaste veckorna. Men inget som behöver jäsa. Det är kravet. Bakning som måste jäsa orkar jag inte med. Därför är lingonlimpan det perfekta brödet för mig att baka. Snabbt. gott och enkelt.

Lingonlimpa

5 dl rågsikt
2 dl grovt rågmjöl
4 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 msk lingon
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 msk anis
2 msk fänkål

Blanda ihop allt och grädda i brödformar. 45 minuter i 225 grader.

10 kommentarer:

  1. jag gillar inte heller att baka, och verkligen inte att jäsa. Kanske skulle prova, nån gång när jag har ett kök igen...! :-)

    SvaraRadera
  2. Nam, det så godt ut :)
    Du er sikkert i "redebyggemodus" nå som du venter en liten baby - da gjør man jo mye som man ellers ikke gjør for kroppen er så spent :)

    SvaraRadera
  3. Hei på deg, dette ser godt ut, det skal testes snart;)) Ha en fin helg som kommer, klemmer fra Wilhelmine

    SvaraRadera
  4. Låter mumsigt, här är ett recept på mitt favorit inte-jäsa-bröd, du borde prova det. Smaksätt med ~1 dl apelsinmarmelad, godare bröd finns inte! http://pleu.blogg.se/2009/july/filmjolkslimpa.html

    SvaraRadera
  5. Hej hej.

    Verkar enkelt och gott.

    Lingon i bröd - I like!

    Ha det fint.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar att baka och enkel bakning är den bästa!

    SvaraRadera
  7. Enkelt och ser vansinnigt gott ut. Perfekt kombination :)

    SvaraRadera
  8. vi testade och bakade 2 limpor så himla gott! den första limpan är redan uppäten

    SvaraRadera
  9. Jag har gjort något liknande detta bröd en gång. Jättegott, men tyvärr gick det bara hem hos mig :/
    Kramar Kicki

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra