söndag 20 november 2011

Som att svära i kyrkan


Jag tycker faktiskt inte det är särskilt kul att baka och gör det väldigt sällan. Pepparkakor är i princip det enda jag tycker om att baka. Förmodligen för att man egentligen inte behöver baka då, utan bara kavla ut den färdiga degen och trycka ut figurerna.

Men då och då så händer det att jag bakar i alla fall, främst för att Viggo frågar om vi kan göra det, men då ser jag till att fuska så mycket som det bara går. Nu för tiden är det ju lite som att svära i kyrkan, att erkänna att man använder halvfabrikat. Men just när det kommer till bakning så är halvfabrikat det bästa jag vet. Det är ju genialiskt att man kan köpa ett pulver, bara blanda det med vatten och sen är smeten klar!


Idag bakade Viggo och jag pepparkaksmuffins med vaniljglasyr. Och halvfabrikat eller ej, det smakade underbart och det doftade ljuvligt av pepparkaka i hela lägenheten när vi höll på, dom såg riktigt fina ut och dom smakade hur gott som helst. 

19 kommentarer:

  1. Jag håller med när det handlar om bakning, då är det helt ok med halvfabrikat. Sådana där smarriga cupcakes vill jag också göra!

    SvaraRadera
  2. Så herlig at det finnes flere bloggersker som ikke nødvendigvis elsker å bake :)
    muffinsene dine så nydelige ut de, og hadde du ikke sagt at de var halvfabrikata hadde ingen visst det!!

    Klem, Anette

    SvaraRadera
  3. Det er da bare så bra vi er forskjellige, men jeg har ikke dårlig samvittighet fordi om jeg liker å bake:)
    Fine muffins:)

    klem Trine:) Som aldri går i kirka;)

    SvaraRadera
  4. De ser ju rasande goda ut de där härliga bakverken. Ingen som kan ana att du inte har svängt ihop hela tjottaballongen på egen hand. :) Kramar Kicki

    SvaraRadera
  5. Jättefina! Nu blev jag sugen på lite kvällsbak här... hittade pepparkakor från förra året i skafferiet, men de smakade inte riktigt som de ska...

    SvaraRadera
  6. vad smarrigt det ser ut! halvfabrikat eller ej, det är väl smaken som räknas va?

    SvaraRadera
  7. nam nam, og ja takk til halvfabrikat sier nå jeg!! nå fikk jeg og lyst på muffins....

    SvaraRadera
  8. så länge det blir gott så!

    SvaraRadera
  9. Jag älskar inte heller att baka :D (lika bra det för när man väl gjort det så vräker man i sig av det goda)

    SvaraRadera
  10. Jag gillar att baka, men det sker inte så ofta. Jag är helt för halvfabrikat, det spelar ju ingen roll, bara det blir gott!
    Dina är ju dessutom urtjusiga!

    SvaraRadera
  11. De ser ju supergoda ut! Halvfabrikat är såklart helt ok, det kör jag också med ibland - fast helst helfabrikat. :D Man kan inte va bäst på (och ha tid med) allt! Bakning bortprioriteras av mig med. Papperspyssel är mycket roligare, och man håller vikten lättare. ;)

    Ps: Ja, det känns spännande och pirrigt...
    Kram

    SvaraRadera
  12. Då tar jag och svär lite i kyrkan med dig jag med, i alla fall angående det här med bakningen, intresset finns helt enkelt inte, däremot blir det inte så mycket halvfabrikat här hemma ändå, då jag har svärmor, man och barn som gillar att baka, hur lyckligt lottad är inte jag då? :)

    Kram

    SvaraRadera
  13. Hahaha vad rolig du är.
    Ibland får man fuska, huvudsaken var väl att ni bakade och inte hur ;)

    SvaraRadera
  14. Hahaha, vad du svär!! Och att erkänna att du använder halvfabrikat är väldigt modigt! Det ser onekligen väldigt proffsigt ut.

    Och vilken rolig kommentar hos mig. Du får gärna smyga utanför vårt hus, men då måste du komma in på kaffe och hemmabakt! Jag tar risken att du försöker lägga beslag på min man ;)

    SvaraRadera
  15. Dem ser verkligen himla goda ut.
    Själv gillar jag att baka, men det ska vara enkelt. Inga små söta cupcakes med fina små dekorationer här inte. Muffins bakar jag. Eller bullar. Eller kakor som får se ut lite hur som helst. Huvudsaken är ju ändå att det smakar gott!

    Hoppas du har haft en fin dag!

    SvaraRadera
  16. Vad fina de blev. Men egentligen är ju huvudsaken att de smakar gott!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  17. Varför ska man göra det svårare än nödvändigt? De ser underbart goda ut! :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra