torsdag 30 september 2010

Lite möbeltassar och tyg

Jag har så länge suktat efter en sån här lampa. Tycker dom är så fina!
Men när jag sa till mannen min att jag ville köpa en var hans svar "Varför ska du betala 2 500 kr för en sån där? Den kan du ju göra själv. Lite möbeltassar och tyg bara."

Så igår köpte jag lite möbeltassar och tyg och idag satte jag igång. Det var jätteroligt, och faktiskt ganska enkelt.
Nedan kan ni se hur det gick det till:





Massa möbeltassar, vitt tyg (gardin från IKEA), spraystärkelse, en söndermonterad lampskärm och fiskelina.

Stärk och stryk tyget.

Klipp ut blommor av tyger. Jag använde ca 50 blommor till min lampa.

Sätt en möbeltass på ena sidan av blomman i mitten. Sedan klistrar du fast blomman med den andra möbeltassen på fiskelinan som du knytit fast i lampskärmsstommen.

Knyt fast fiskelinan på två ställen i lampskärmsstommen så den hänger som ett U. Fyll hela linan med blommor så tätt som du vill ha dom. Knyt sedan fast en ny bit fiskelina som ett U, fast denna gång något kortare än den förra. Gör sedan U efter U med blommor tills du tycker att lampan ä rtillräckligt tät med blommor.

Voila! :-)  

Inte de bästa bilderna, det var så mörkt, men ni fattar grejen. Eller hur?!

11 kommentarer:

  1. Men du , så kreativt!!! Blev ju jättefint!

    Kram Helena /franska Liljan

    SvaraRadera
  2. Vad smart och fint det blev! Din gubbe är inte så dum va ;-)

    SvaraRadera
  3. Vilken idéspruta du är! Har tänkt göra något liknande, din lampa blev superfin! Roligt för det känns som vi har många liknande idéer på våra pyssel :-)

    SvaraRadera
  4. Men vilken fiffig idé! Har faktiskt tänk virka en sån, men inte kommit igång. Nu kanske jag gör det...

    SvaraRadera
  5. Hei. Fant deg gjennom "elle melle" bloggen. Genial ide! Det har jeg også lyst å prøve..
    Legger meg til som følger jeg :-)

    SvaraRadera
  6. En sådan har min kära mamma...i svart. Alldeles för dyr för min plånbok men nu har du visat mig hur jag kan pyssla ihop den själv.
    Din blev supersnygg, blir nog en sväng till det stora varuhuset i helgen.. :)

    SvaraRadera
  7. Men oj vad fin den blev! Vad duktig du är. Jag har faktiskt själv länge haft planer på att göra en sån där lampa. (Håller helt med de är såå fina men galet dyra.) Köpte till och med tyg och ställning till lampan men det ligger fortfarande kvar i lådan *dåligt samvete* Nu fick jag lite ny inspiration att sätta fart med den.
    Ha en fin helg!
    Erica : )

    SvaraRadera
  8. Jag har precis hittat till din blogg och jag blev sååå glad när jag såg att du gjort denna lampa. Jag såg den för några år sedan och reagerade som din man. Varför lägga så mycket pengar på en sak när man själv kan göra den mycket billigare :) Men sen har det inte blivit av. Men nu är jag sugen på att pyssla min egen lampa!

    SvaraRadera
  9. Oj vad fin och tack för bra beskrivning! Nu vet jag vad jag ska ha för lampa i vardagsrummet.

    SvaraRadera
  10. Denne var veldig fin og smart!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra